Självkänsla.

Nu ska ja vara väldigt personlig här. Jag har länge haft ganska dåligt självförtroende. Det är absolut ingenting som jag vill ha och det är ofta väldigt jobbigt. Många saker kommer och går och ofta är det fokus på en eller två saker som jag är missnöjd med just för tillfället.

När jag gick i 7:an fick jag reda på att jag skulle få tandställning för att det fattades två tänder i min mun, jag blev jätte ledsen och skämdes (fast två tredjedelar av skolan hade tandställning, många även där nere och mycket längre tid än mig). När jag hade tanställningen (ca 1år) tänkte jag hela tiden, att den dagen jag ta ut den kommer jag ha dom finaste och rakaste tänderna och bli världens lyckligaste människa, jag kommer längre inte att ha några problem. Dagen kom och tanställninge åkte ut, visst jag fick fina tänder, men ett nytt komplex växte fram. Jag hade finnar. Jag mådde så dåligt och ville inte gå till skolan. Jag träffade en hudläkare som gav mig salvor och tabletter, och allt försvann. Blev jag världens lyckligaste? Nej, nu hade jag ju fått små ärr och röda partier som aldrig ville gå bort. det är något som jag fortfarande mår dåligt över idag, och jag tänker ofta att den dagen jag tar bort det med laser kommer jag att må fantastiskt bra. Visst, med vad kommer jag må dåligt över istället?

Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt, att om jag går ner 5 kilo i vikt så kommer jag att lyckas bättre i livet. Jag kommer att få ett bra jobb och tjäna mycket pengar. Helt jävla ärligt, vart fan hänger det ihop? Om jag ser en människa med perfekta ben, perfekt hy, långt glansigt hår eller kritvita tänder har jag alltid tänkt att hennes liv måste ju vara helt perfekt. Så tror jag knappast att det är.

Jag tror att man kan träna fram bra självkänsla. En tjej som har bra självförtroende och självkänsla och tror på sig själv, vad det än handlar om, skola eller utseende, jag tror att det är dom som lyckas bra i livet. Jag tycker man ska sluta må dåligt och gnälla över småsaker. Jag tror att, om du mår dåligt av ett litet problem som du själv förstorar upp, kommer det bara komma fler sen. Bantar du 5 kilo och är nöjd med det, vad kommer näst? Sne näsa, rynka i pannan, för små bröst, för tjocka ben? För fan, det finns dom som inte ens kan gå på sina ben!!!

Jag ska i fortsättningen försöka att inte tänka på det lilla som är mindre bra med mig, utan lyfta fram allt bra istället. Jag vet att jag är lyckligt lottad som har en underbar familj, underbar pojkvän och fantastiska vänner. Det finns dom som har det sååå mycket värre. Jag hoppas att fler, speciellt tjejer kan lära sig att en liten finne i pannan är inte så farligt, den försvinner, och istället tänka på allt positivt man har.

Jag tror att, med bra självkänsla, det är då man blir perfekt!

Jag på en uteservering på Strandvägen förra sommaren.

Kommentarer
Postat av: jonna

Helt rätt du! Det är så man skall tänka. Hoppas allt är bra med dig :-)

Jo jag har sagt upp mig, nu väntar det nya äventyr för mig och Maths fast vart vet jag inte än. Hade inte vart fel med Sthlm, men det vet jag att det inte blir.

PUSS

2010-06-01 @ 20:52:31
URL: http://www.jonnalauhage.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0